טיפול בחרדה אונליין

חרדה או פחד? – טיפול פסיכולוגי אונליין בחרדה

דנה צופה במהדורת החדשות ונתקלת בידיעה על רעידת אדמה חזקה שהתרחשה בנפאל. היא רואה את המראות הקשים של אנשים מבוהלים חסרי בית, של בניינים שקרסו, של הורים מתרוצצים ברחובות מחפשים אחר ילדיהם.
הלב של דנה דופק מהר. היא מרגישה משהו לא נוח בגוף, והראש שלה מתמלא מחשבות על מה יקרה אם תהיה רעידת אדמה חזקה ממש כאן בישראל. האם תספיק להגיע לממ"ד? איך תדע מה קורה עם הוריה המבוגרים שגרים בבניין ישן מאד? דנה מרגישה לחץ גדול רק מעצם המחשבה המלווה את התמונות הקשות. היא מכבה את הטלויזיה ולוקחת את הטלפון כדי לשים על שקט, ועל הדרך פולשת למסך ידיעה נוספת על אותה רעידת אדמה, הפעם מאתר אחר. דנה לא מצליחה להרגיע את המחשבות והתחושות ומתקשה להירדם באותו לילה.

האם דנה חווה חרדה או פחד?


חרדה היא תופעה שכיחה ורווחת, על צורותיה השונות. אנשי מקצוע רבים מבחינים בין פחד לחרדה ומגדירים פחד,  כתגובת "הילחם או ברח" לאיום אובייקטיבי שיש בו סכנה פיסית מיידית (לדוגמא מכונית הנוסעת במהירות לעברנו), ומגדירים חרדה כתגובת לחץ ללא איום מוחשי. בפועל בעידן שלנו, הדברים מורכבים יותר. בשל חשיפתנו האינטנסיבית לסכנות באמצעות המדיה, אנו מודעים לאפשרות לרעידת אדמה גם מבלי שחווינו כזו בעצמנו, אנו מודעים לאפשרות לחלות במחלות גם אם אינן נמצאות סביבנו, אנו מודעים למלחמות פוטנציאליות גם אם הן לא פרצו. הידע הזה מעורר בנו באופן תדיר מפגש מאד מוחשי עם תחושת של "מכונית הנוסעת במהירות לעברנו", וזאת מבלי שהיינו מעורבים באף אירוע מסכן חיים. ומעבר לידע עצמו, כשאנו צופים בכתבה שיש בה תיעוד של סכנה או של אסון, המוח שלנו פועל במידה מסויימת כאילו אנחנו ממש שם. בדיוק כמו שפרסומת לשוקולד טעים יכולה לגרום לנו לרייר למרות שברור לנו שהוא מוצג רק על מסך. אם כך, יש לנו יותר הזדמנויות לחוות חרדה, כלומר  תגובת בהלה שאינה ממקור של סכנה אובייקטיבית.

לפיכך לתפיסתי, הגבול בין פחד לחרדה היטשטש, וזו הסיבה שאם בעבר פחד היה רגש שכיח ואפילו רצוי כדי שאדם יגן על עצמו וחרדה נחשבה לפתולוגית, הרי שהיום אנו עדים לכך שמרבית האוכלוסייה חווה הפרעת חרדה כלשהי לאורך החיים.

חרדה יכולה לבוא לידי ביטוי כהפרעת חרדה מוכללת, כלומר תחושה כללית של פחד קיומי, יכולה להגיע כהתקפי חרדה, שהם מצב בו הגוף פועל כאילו הוא מצוי בסכנה אמיתית (פעימות לב מואצות, הזעה וכו') מבלי שקורה דבר, ובעוד תצורות שונות ולא נעימות.

הטיפול המומלץ כיום להפרעות חרדה הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי, והוא מהלך קסם על ההפרעה הזו, אשר במספר פגישות מצומצם (10-20) ניתן להפטר ממנה לחלוטין או לפחות לחוות הטבה משמעותית בהרגשה.

האם טיפול פסיכולוגי אונליין בחרדה יעיל כטיפול פנים אל פנים?

מבין כל סוגי הטיפול הפסיכולוגי אונליין, הטיפול הפסיכולוגי אונליין בהפרעות חרדה נמצא לא רק כיעיל, אלא כיעיל אפילו יותר מאשר טיפול פסיכולוגי בחרדה פנים אל פנים.
יכולים להיות לכך הסברים רבים ביניהם העובדה שקל יותר להתמיד בטיפול פסיכולוגי אונליין בשל העובדה שאין צורך לצאת מהבית, לנסוע, לחפש חנייה (עבור הרבה אנשים עם הפרעות חרדה כל יציאה מהבית היא אתגר ולכן זה מאד משמעותי עבורם), אבל השורה התחתונה היא שטיפול פסיכולוגי אונליין בהפרעות חרדה הוא פתרון מעולה ואף מומלץ לקשת הפרעות החרדה.

הצד השני של השימוש טכנולוגיה

אם כך, קורה שהשימוש הנרחב באינטרנט ובמסכים אשר היה בעוכרנו בכך שהעלה את רמות החרדה שלנו עד כדי שהיא הפכה לעניין נורמטיבי, הוא זה שגם מעמיד לרשותנו פתרון טוב ואפילו יותר טוב מזה שהיה ברשותנו קודם לכן בטיפול בחרדה.

שתדעו כמה שפחות פחד וחרדה ואם תדעו – אנחנו כאן.

*יש לציין כי במקביל לטיפול הפסיכולוגי אונליין אצלנו, בעת הצורך, אנו מצויין בקשר עם פסיכיאטר אונליין שיכול גם לספר יעוץ פסיכיאטרי אונליין וליווי פסיכיאטרי אונליין.