טיפול פסיכולוגי דרך האינטרנט

סוגי טיפול פסיכולוגי באינטרנט – טיפול פסיכולוגי אונליין

אז כולנו כבר שמענו על טיפול פסיכולוגי הנעזר ברשת האינטרנט כדי להתבצע, אך ככל שמתווספות טכנולוגיות (וידאו, מייל וואטסאפ), גובר הבילבול בנוגע למה הוא טיפול באינטרנט ואיך לבחור בטכנולוגיה המתאימה.

אז נעשה קצת סדר:

טיפול באמצעות שיחות וידאו

סוג טיפול זה, אשר אותו ורק אותו אנו מקיימים בטיפול קרוב, הוא למעשה טיפול פסיכולוגי סטנדרטי ומסורתי לכל דבר, הנשען על אותו ידע תיאורטי והנחות יסוד של טיפול המתקיים בקליניקה. הטיפול הפסיכולוגי המסורתי (הפסיכואנליזה) וכל השלוחות שהתווספו אחריו (טיפול דינאמי, קוגניטיבי התנהגותי, טיפול זוגי, הדרכות הורים וכו')- מתבססים כולם על שנים רבות של התבוננות ביחסים בין המטפל למטופל. הרבה אנשים מרגישים לא בנוח בעת טיפול כאשר הפסיכולוג מעלה את נושא הקשר הטיפולי בפגישה: "האם זה קורה לך גם כאן בטיפול? האם אתה מרגיש כך גם כלפי?". שאלות אלה המפתיעות לעיתים את הנשאל, מהוות מנוף משמעותי להתקדמות הטיפול.

בטיפול פסיכולוגי באינטרנט הנעזר בשיחות וידאו, ישנו שימוש באותה טכניקה. המטופל רואה את המטפל ויכול להתייחס לתחושות שעולות בו מולו, ותחושותיו מהוות חומר טיפולי אשר מקדם את התהליך. במובן מסויים, הופתענו לגלות שדווקא בשיחות וידאו העוצמות המופנות כלפי הפסיכולוג עשויות להיות חזקות יותר, או השלכתיות יותר בשפה מקצועית, וזאת כי דווקא  המרחק הבטוח שמאפשר הוידאו- נותן חופש להרגיש ולהגיד דברים שבקליניקה נזהרים מלהגיד אותם. דבר זה מאפשר לטיפול פסיכולוגי באינטרנט הנעזר בשיחות וידאו – להיות טיפול מעמיק ומשמעותי, וזאת כמובן בתנאי שהפסיכולוג עצמו עבר הכשרה מתאימה המאפשרת לו "לתרגם" את התיאוריות הקלאסיות לתוך הסיטואציה של הטיפול באינטרנט ולשמר את עקרונותיהן. מחקרים שהתקיימו עד כה מראים באופן חד משמעי יעילות זהה ואף גבוהה לטיפול פסיכולוגי באינטרנט הנעזר בשיחות וידאו בהשוואה לטיפול בקליניקה.

טיפול באמצעות כתיבת מיילים

סוג נוסף של טיפול פסיכולוגי באינטרנט, הנו טיפול בכתיבת מיילים. המטופל והמטפל מסכמים על תדירות ואורך של כתיבה, המטופל כותב והמטפל עונה בזמן שסוכם. התיאוריות של פסיכותרפיה פסיכואנליטית, לא נחקרו ולא עברו התאמה לטיפול בכתיבה. בניגוד לקליניקה או לוידאו, בהם המטופל והמטפל ממש מכירים זה את זה, הרי שבכתיבה הזהות של שני הצדדים נסתרת מבחינות רבות, בין אם מתקיים הטיפול הפסיכולוגי באינטרנט ובין אם מחליפים מכתבים בדואר רגיל, בנייר מכתבים ומעטפה. יתכן שבהמשך יכתב חומר תיאורטי נרחב יותר על טיפול בכתיבה וכן יערכו מחקרים בנושא זה, דבר שיאפשר גם לטיפול זה להישען על אותם עקרונות עליהם נשען הטיפול בשיחות.

טיפול באמצעות הודעות טקסט

בשנים האחרונות קמו גופים המספקים טיפול פסיכולוגי באינטרנט באמצעות הודעות טקסט. אחת החברות הבולטות בתחום הנה TalkSpace שהקימו זוג ישראלים, אורן ורוני פרנק. טיפול זה בדומה לטיפול הפסיכולוגי באינטרנט באמצעות כתיבת מיילים, יכול עוד פחות יכול להתבסס על תיאוריות קלאסיות שהרי הודעות טקסט הן עניין טכנולוגי חדש. יתכן שגישות טיפוליות שאינן מתבססות על יסודות הטיפול האנליטי אלא על עקרונות אחרים, יכולות בהחלט להשתמש באותן הנחות יסוד גם לטיפול באינטרנט באמצעות הודעות טקסט. מחקרים שפורסמו עד כה הראו שיש לסוג זה של התערבות יעילות, אך עדיין לא ברור אם רק במצבי משבר ספציפיים או בתהליכים מעמיקים יותר.

לסיכום, הטיפול הפסיכולוגי באינטרנט לסוגיו, מביא איתו הזדמנויות ואתגרים אשר חלקם פתורים וחלקם בתחילת דרכם. כפי שמחקר יסודי והכשרות מתאימות לאנשי מקצוע  אפשרו לטיפול באמצעות שיחות וידאו להפוך לבעל תוקף ויעילות גבוהים, אין ספק שהמשך מחקר על טיפול פסיכולוגי באינטרנט באמצעות מיילים והודעות טקסט כמו גם הכשרה מתאימה לאנשי מקצוע, יאפשרו לכל סוגי הטיפול הפסיכולוגי באינטרנט להיות חלופה בטוחה, יעילה ונוחה.

איור מקורי: אילנה גרף.