פסיכולוג בסקייפ לקהילה

קהילה על הספה: פסיכולוג אונליין לקהילות ישראליות בתפוצות

אומרים כי "טוב שכן קרוב מאח רחוק". הדבר נכון במיוחד כשחיים במדינה אחרת.

עבור מאות אלפי ישראלים החיים בחו"ל, הקהילה הישראלית מקבלת משמעות מרכזית בחיי היומיום ובייחוד בחגים ובאירועי חיים מיוחדים. מחקרים מראים כי בעבור מהגרים, לקהילה תפקיד חשוב בהגנה על בריאותם הנפשית ואפילו הפיסית של חבריה והדבר נכון במיוחד כאשר הקהילה היא קהילת מהגרים במדינה זרה.
ישנן קהילות הפועלות באופן מסודר ומארגנות מפגשים, חוגים, שבט צופים, חוגגות חגים משותפים וכו'. מאידך ישנן קהילות בהן אין פעילות מוסדרת אך קיימת פעמים רבות חברות, ערבות הדדית ותמיכה בין משפחות ישראליות.
לעיתים, מגיעות אלינו בקשות לסיוע מקהילות אשר מתמודדות כקבוצה עם אתגר או קושי, ומבקשות מאיתנו סיוע של פסיכולוג אונליין בהתמודדות. מחקרים מראים כי סיוע מקצועי לקהילה בעת משבר, יכול להשפיע לטובה באופן דרמטי על ההתמודדות של כל פרט עם הקושי וכן על הלכידות והעמידות (Resilience) של הקהילה כולה (לדוגמא במאמר:  Walsh, Froma. "Traumatic loss and major disasters: Strengthening family and community resilience." Family process 46.2 (2007): 207-227).

סוגיות רלוונטיות לטיפול פסיכולוגי אונליין לקהילות:
*הצבת גבולות לבני נוער אשר נחשפים להתנהגויות מסוכנות והעמדת חלופות חיוביות בתוך הקהילה (לדוגמא: כיצד להגן על בני נוער הנחשפים לשימוש אינטנסיבי בסמים או באלימות בבית הספר).
*שמירה על בריאות המשפחה בתנאים מאתגרים (לדוגמא: כיצד לעודד את הקהילה לאכילה בריאה בתוך תרבות של אכילה מתועשת ומיעוט פירות וירקות).
*התמודדות של קהילה שחיה בתוך צורך להמעיט ביציאה מהבית (מזג אוויר/ זיהום אוויר/אזורי פשע או מלחמה).
*התמודדות עם שבר בתוך הקהילה (חרם או ניתוק/פגיעה מינית בתוך הקהילה/ אובדן טראגי של אדם
דומיננטי בקהילה או של אחת המשפחות).
*הצורך לשמר ולהטמיע את השפה העברית והתרבות העברית בקרב הדור הצעיר (לדוגמא: בני נוער ישראלים שמדברים ביניהם וגם בבית בשפה המקומית למרות ניסיון ההורים לדבר בעברית).
*עיבוד של מצבי קיצון המתרחשים בישראל ומשפיעים על תחושת הביטחון של הקהילה (לדוגמא במבצע צוק איתן).
*הדרכה בעת מצבי קיצון המתרחשים במדינה בה חיה הקהילה (לדוגמא גילויי אנטישמיות/אסון טבע).

ואיך פסיכולוג אונליין יכול לעזור?

כאשר קהילה מצוייה במשבר, אנו מעמידים לרשות הקהילה פסיכולוג אונליין, ולעיתים אנשי מקצוע נוספים על פי הצורך (תזונאית/יועץ ארגוני/איש חינוך), אשר מעניקים יעוץ אונליין לקבוצה כולה בהדרכה קבוצתית אונליין לחברי הקהילה.
לעיתים, ישנם מספר נציגים של הקהילה אשר רוצים לקבל את ההדרכה בעצמם, ולהעביר את הרעיונות לשאר חברי הקהילה. כאשר יש בכך צורך, במקום פסיכולוג אונליין, איש הצוות שלנו יכול להגיע לקהילה עצמה, להכיר את המשפחות, למפות צרכים, להעביר סדנאות והרצאות ולאחר מכן להמשיך את הליווי הפסיכולוגי אונליין.

העבודה של פסיכולוג אונליין עם קהילות, דורשת יצירתיות, שכן לכל קהילה סגנון מיוחד, צרכים משלה וקשיים ספציפיים, ובהתאם לכך גם את טיפול פסיכולוגי אונליין לקהילה, יוגדר ויתנהל באופן המתאים לצרכי הקהילה.
מטרתנו היא לאפשר לקהילה המצוייה במשבר לעלות בחזרה על דרך המלך, ולקבל כלים להוות בסיס תומך ומחזק לחבריה הן בשמחות והן ברגעים קשים.