יחסי אמהות-בנות בזמן רילוקיישן

יושבת ב"ישיבה הכועסת" שלך ובן זוגך לא מבחין בכך? הגיע הזמן שתגלי אם זו באמת אשמתו…

מבוסס באופן חלקי על מאמר מתוך Psychology  Today   23 למרץ 2014 הנכתב על ידי  דוקטור בלה דה-פאולו.

המונח שפת גוף טומן בחובו את הנחת היסוד הרווחת שרק מלצפות באדם ניתן להסיק דברים עליו, על מצבו הנפשי ואפילו על כוונותיו. מחקרים חדשים מראים שהדבר לא בהכרח כל כך פשוט.

רובנו  נוטים לחשוב שאנו יכולים להסיק מה אנשים אחרים חושבים ומרגישים, מבלי להקשיב כלל לתוכן המילים הנאמרות. העיניים נתפסות כחלונות לנשמה, תנוחת הגוף לכאורה מסגירה, שפת הפה התחתונה שנראית קצת רועדת ונפולה כבר מספרת את הסיפור כולו . כאילו שגם אם לא נקשיב למילים עצמן,  מצב הגוף וטון הדיבור יספקו מידע ממש כמו שיכול לספק התוכן עצמו. האמנם?
דוקטור דה-פאולו התמחתה בפסיכולוגיה של ההטעיה ובאבחון הטעיות דרך שפת הגוף. כמו כן, היא לימדה שנים רבות קורסים בתחום התקשורת הלא מילולית. היא מציינת כי היא כמובן עודה מאמינה בכך שסימנים בלתי מילוליים קשורים קשר הדוק למחשבות ורגשות, אך הבעיה העיקרית שהיא מעלה היא שברוב המקרים הפרשנות שלנו לרמז הלא מילולי היא מוגזמת או שגויה.
שפת הגוף מעסיקה מזה שנים חוקרים מתחומים שונים ולא רק מתחומי הפסיכולוגיה.  ג׳ון טירני לדוגמא, פרסם כתבה בניו-יורק טיימס על התבססות יתר על שפת גוף בכל הנוגע לאבטחת שדות תעופה ומציין שהממשלה הפדרלית בארצות הברית הקציבה בסביבות ביליון דולר כדי לאמן עובדי שדות תעופה בכדי שיוכלו לאבחן סימנים של טרוריסטים או כוונה לבצע פשע דרך שפת הגוף של האדם בזמן המתנה לשיקוף בשדה התעופה, אך אין זו בהכרח השקעה נבונה בעיניו.
הבעיה שהכותבת מדגישה  בנוגע לאפשרות של שפת גוף לחשוף תרמית או רגשות כאלה ואחרים היא במהימנות של סימני שפת הגוף כהוכחה לקיום רגש כזה או אחר. היא מצוטטת את מריה הרטויג, חוקרת מוערכת בתחום, שמסבירה  שיש פער בין החיבה שלנו לרעיון ששפת הגוף חושפת רגשות, לבין האפשרות שלנו להסיק ממנה מידע מדוייק.
ניקולאס אפליי נותן תיאור מקסים בסיפרו ״איך אנחנו מבינים מה אחרים חושבים, מאמינים, מרגישים ורוצים״. הוא אומר כי ״שפת הגוף מדברת אלינו, אבל רק בלחישות״.
בכתבתו של טירני בניו יורק טיימס הוא מציין מחקר שדוקטור דה-פאולו עשתה יחד עם צארלי בונד, בוא הם מנתחים את היכולת לחשוף תרמית דרך שפת גוף באמצעות סססטסטיקה של 24,000 נבדקים  שהשתתפו ביותר מ200 מחקרים שונים. התוצאות היו חדשות רעות לתחום! רק ב54% מהמקרים התרמית נחשפה באמצעות שפת הגוף וזאת כאשר מבחינה סטטיסטית  50% מהמקרים יכולים היו להיות ניחוש מוצלח…
דה פאולו  מדגישה שאנשים שאינם מתמחים בתחום מדעי החברה וקוראים את המאמרים שלה ושל הקולגות שלה בתחום שפת הגוף, נותנים פעמים רבות משקל רב מדי לתוצאות המחקרים, ולפעמים יותר ממה שלדעתה צריך.  לדוגמא, העובדה שנמצא במחקר מסויים קשר סטטיסטי בין שקר לבין סימני לחץ עדיין לא מעיד שכל סימן לחץ מעיד על שקר ושכל שקרן יראה סימני לחץ.

נקודה נוספת שתשכנע את מי שלא השתכנע עד כה ששפת גוף אינה כה קלה לפיענוח, היא העובדה שאנחנו אפילו לא קוראים את שפת הגוף שלנו עצמנו בצורה מדוייקת. לעיתים, אנו לא חשים שאנו עייפים/עצבניים אך למתבונן מבחוץ זה ברור, ולעיתים להיפך: פעמים רבות נראה לנו שברור לסובבים אותנו שאנחנו עצובים או לחוצים אבל הם דווקא לא יכולים להסיק זאת מתנועות הגוף שלנו. פערים אלה הנם שכיחים ויוצרים פעמים רבות תסכול  בין הורים וילדים ובין בני זוג במצבים בהם נראה לנו שברור לכל מה אנו מרגישים וכיצד צריך לנהוג איתנו במצב זה.

לסיכום, הגוף שלנו מבטא ללא ספק רגשות גם באמצעות הגוף ובאופן תנועתי שניתן להבחין בו, אך לא בהכרח ניתן על סמך תצפית להסיק מה הרגש שעומד מאחורי המחווה, הבעת הפנים או התנועה שהבחנו בה אצל האדם שנמצא מולנו.

אז בפעם הבאה שאתם בטוחים שלסובבים אתכם ברור מה אתם מרגישים רק מכך שאתם יושבים בתנוחה ה"כועסת" שלכם- כדאי שתתנו להם עוד כמה רמזים במילים…

 

דוקטור דה-פאולו כותבת בלוג וכתבה מאמרים וכתבות שונות בתחום כמו ״מדוע אנחנו כל כך גרועים בזיהוי שקרים״ ו״מבט יכול להרוג- יכולת השיפוט הטובה שלך״.

המאמר המקורי:
http://www.psychologytoday.com/blog/living-single/201403/how-body-language-lets-us-down