103-s2

איך לנצל את הרילוקיישן ללימודים, שינוי קריירה או הפיכת תחביב להכנסה

אחד הקשיים המרכזיים במעבר לחו"ל הוא כמובן ההיבט התעסוקתי. היבט זה נוח וקל עבור האדם שבגינו הרילוקיישן מתקיים, אך עבור בן או בת הזוג פעמים רבות המצב הפוך בתכלית. בן או בת הזוג נעקרים מעבודתם, חייהם ומשפחתם הרחבה ועוברים לסביבה חדשה שבה אין בהכרח ערך להישגיהם המקצועיים הקודמים. במדינות רבות קשה להשיג אשרות עבודה, וגם אם ניתן להשיג, ישנם מקצועות שדורשים הסמכה מקומית (כמו תחומים טיפוליים, תחום המשפטים וכדומה).

פער זה בין שני בני הזוג עשוי ליצור מתחים ואף להביא לסיום עגום של הרילוקיישן. מה שברצוני להציע יכול להרגיז ברגע הראשון. אין דבר יותר מעצבן מאשר אדם שבא ואומר לנו שהסבל שלנו הוא למעשה הזדמנות למשהו חדש וטוב יותר. ובכל זאת אני הולכת להגיד לכם שהקטיעה הפתאומית הזו ברצף הקריירה שלכם הוא הזדמנות אדירה. למה אני אומרת את זה למרות שזה מרגיז? כי ברילוקיישן  זה פשוט מוכח כנכון פעם אחר פעם, בניגוד לתחומים רבים בהם המשפט הזה נשאר רק מרגיז אך ריק מתוכן אמיתי. אז נצא לדרך ואני מקווה שבסופה תכעסו עלי פחות.

לימודים במוסד מקומי

לכל אחד יש תחום שעניין אותו בעברו הרחוק אך נפסל משיקולים שונים שהמובילים בהם הם: פרקטיות/ צורך ללכת על תחום לימודים בטוח/ עין עקומה שקבלנו מהסביבה כשהעלינו את הרעיון הזה/ תחושה שאין לנו מספיק ידע או תפיסה בתחום זה/ היעדר תקציב/ היעדר נגישות למוסד שניתן ללמוד בו את התחום ועוד.
שהות בחו"ל טורפת את כל השיקולים האלה. ראשית, סביר שהתחום הנפסל נפסל לפני שנים רבות ושמאז כבר השגנו כברת דרך מקצועית ואנו צריכים פחות להתחשב בשיקולים פרקטיים. בנוסף לכך, ללמידה מתוך מקור של סקרנות ועניין יש יכולת להכניס לחיים שלנו אינסוף אנרגיה ויצירתיות שתתרום לבריאות הנפשית שלנו ובסופו של דבר תתרום גם לקריירה המרכזית שלנו.
כדאי לבדוק מה הם מוסדות הלימוד הקיימים באזור שלכם וללכת לבקר בהם. לעיתים אפילו אווירה מיוחדת שקיימת במוסד לימודי היא סיבה מספיק טובה להירשם לקורס כלשהו וליהנות מסביבה אסתטית ומרעננת. את מחסום השפה ניתן לעבור בקלות במוסדות שמלמדים באנגלית ויש לא מעט כאלה. בונוס משמעותי הוא כמובן האפשרות להכיר כך אנשים עם תחומי עניין דומים שגרים בסביבתכם החדשה.

לימודים ברשת

זה לא סוד שאני מוקירה את היכולת של רשת האינטרנט לחבר בין אנשים, למלא צרכים ולהנגיש מידע ללא התחשבות בגיאוגרפיה. בנושא הלימודים המקוונים חלה פריצת דרך עצומה בשנים האחרונות. מעבר לכך שמוסדות ישראלים שונים מאפשרים למידה מרחוק (האוניבסיטה הפתוחה היא רק דוגמא אחת), ישנם מוסדות בינלאומיים רבים שמאפשרים ללמוד באופן הזה. היתרון הגדול של שיטת לימוד מקוונת היא כמובן הגמישות בזמנים והיעדר הצורך להגיע למקום מסוים על מנת לרכוש את הידע.
מעבר למוסדות פורמליים שיש לשלם כדי ללמוד בהם, יש שפע של אפשרויות ללמידה מקוונת חינמית ובראשם האתר האהוב עלי: Coursera.
באתר נפלא זה ניתן ללמוד קורסי וידאו מטובי המרצים בעולם, ללא תשלום! בחלקם אף ניתן לקבל קרדיט שנותן פטור מקורסים באוניברסיטאות בעולם.
משמח אותי במיוחד לזכור שאחת ממקימות האתר והמנכ"לית שלו היא פרופ' דפני קולר, גם ישראלית, גם אשה, גם פרופ' למדעי המחשב.

שינוי קריירה

שינוי קריירה  קשור במידה מסוימת לקטגוריות הקודמות של לימודים שכן לימודים חדשים יכולים כמובן להוביל לקריירה חדשה. במידה ואין לך אשרת עבודה מקומית, אפשרויות נוספות שכדאי לנצל הן: התנדבות בתחומים אליהם יש לך משיכה ולא העזת לנסותם. לדוגמא: אם עברה בראשך המחשבה להפוך ביום מן הימים לתרפיסטית מסוג כלשהו, תוכלי להציע את עצמך כמתנדבת בארגון טיפולי מקומי או של הקהילה הישראלית באזור מגורייך, לבחון איך זה מרגיש ולצבור ניסיון. במידה וחשובה לכם הכנסה בתקופה זו, שווה לנצל גם כאן את מה שיש לרשת להציע. ישנם אתרים בהם תוכלו להציע שירותים שונים שלכם מרחוק כפרילנסרים או לישראל או לעולם כולו, תלוי בתחום. תחומים רלוונטיים לדוגמא הם: הנהלת חשבונות, שירות לקוחות לעסקים קטנים, ניהול אדמיניסטרטיבי, גרפיקה, תרגום, כתיבה ועוד.

הפיכת תחביב להכנסה

אני מאמינה גדולה בכך שאת מה שאנחנו אוהבים, אנחנו עושים טוב ושאת מה שאנחנו עושים טוב- אנשים אחרים אוהבים. זו בעיני הנוסחה הבסיסית להפיכת תחביב להכנסה. אם יש לכם תחביב מיוחד, יכולת יוצאת דופן או משהו שאתם פשוט ממש אוהבים לעשות- חייב להיות מישהו שצריך את אותו הדבר ולא מסוגל (או סתם שונא) לעשות אותו בעצמו. אם אתם אוהבים ויודעים לבשל- ניתן להציע שירותי בישול למשפחות עסוקות באזור או שעורי בישול בסגנון ישראלי לשכנים המקומיים. אם אתם טובים ביצירה- חפשו חנות מקומית מיוחדת שאולי תמכור את היצירות שלכם או בדקו את האפשרות להעביר חוגים בתחום זה. אם אתם מאד אוהבים פעילות גופנית- תוכלו להקים קבוצת הליכה או ריצה ולעודד אנשים אחרים לשמור על בריאותם.

gamal-s

גמל עם דבשת זהב 

יתכן שאתם קוראים שורות אלה ואומרים לעצמכם: ואם אין לי כשרון או תחביב? אם אין תחום שמעניין אותי או שירות שאני יכול לתת אונליין?
במקרה כזה הייתי מציעה לפנות ל 3 אנשים שונים שמכירים אותך טוב ולשאול אותם את השאלות הבאות:
אם היית צריך לבחור עכשיו מקצוע חדש עבורי, מה היה המקצוע הזה?
אם היית צריך לבלות איתי כעת יום במטרה ללמוד ממני משהו שאני יודע/ת לעשות, מה היית רוצה ללמוד ממני?
פעמים רבות מכרה הזהב שלנו הוא חלק מאיתנו אך אחרים רואים אותו בצורה ברורה מאיתנו.

יעוץ קריירה

אם מרוב אופציות קשה לך למצוא את הנתיב הנכון עבורך או שקשה לך לגייס את המוטיבציה כדי ללכת בו, ניתן תמיד להיעזר בייעוץ הקריירה שלנו. התהליך הנו קצר וממוקד, ומתבסס על שיטה ייחודית שתסייע להבין  מה הם הצרכים שלך, מה הן היכולות שלך, מה האפשרויות העומדות בפנייך במקום מגורייך החדש, מה האפשרויות בארץ וכיצד ניתן לשזור את כל אלה לתהליך שיוביל לפרק חדש ומספק בחייך מבחינת הגשמה עצמית ומקצועית. 

אם יש לכם עוד רעיונות כיצד להשתמש ברילוקיישן כנקודת תפנית בקריירה, מוזמנים להשאיר כאן תגובה!

באהבה, גילי