פסיכולוג אונליין

מה צריך לבדוק כשבוחרים פסיכולוג אונליין?

תחום הטיפול מרחוק הולך ומתפתח בשנים האחרונות, ואנו עדים לכמות גדולה יותר ויותר של אנשים שבוחרים בפסיכולוג אונליין במקום בפסיכולוג שנמצא בקליניקה. הרבה אנשים ולצערנו גם הרבה מטפלים, חושבים שכל מה שצריך לעשות כדי להיות פסיכולוג אונליין הנותן טיפול פסיכולוגי מרחוק – זה רק להדליק מצלמה.
גישה זו הנה שגויה מיסודה וגורמת לכך שאנשים רבים שפונים לפסיכולוג אונליין יוצאים מאד מאוכזבים, ולעיתים האכזבה היא כה גדולה שהאירוע סותם את הגולל על האפשרות שאותו אדם יפנה לחפש לעצמו שוב טיפול אי פעם.
המטפלים שלנו בטיפול קרוב עוברים הכשרה ייחודית מקיפה ביותר לטיפול פסיכולוגי בוידאו ולומדים לייצר קשר מיטיב בוידאו. אנו גם ערוכים בצוות רב מקצועי אשר יכול לתת מענה אונליין למקרים מורכבים המצריכים עבודה משותפת של מספר אנשי מקצוע (לדוגמא: פסיכולוג אונליין, מטפל זוגי אונליין, פסיכיאטר אונליין). עם זאת, ישנם גם מטפלים שאינם קשורים אל טיפול קרוב, העובדים מרבית הזמן בקליניקה ומדי פעם מקבלים הפניה לטיפול פסיכולוגי אונליין. במידה והנכם פונים למטפל שכזה שאינו חלק מצוות טיפול קרוב, יש מספר דברים שכדאי לכם לבדוק כדי להבטיח שתקבלו טיפול שעומד בתנאים הבסיסיים הנדרשים לקיום טיפול פסיכולוגי אונליין.

הכשרה של פסיכולוג אונליין

בבואך לקבל טיפול פסיכולוגי אונליין, אנו ממליצים לברר ראשית האם המטפל עבר הכשרה ייעודית לטיפול פסיכולוגי מקוון.
על פי חוזר מנהל רפואה של משרד הבריאות משנת 2012, כל פסיכולוג אונליין צריך לעבור הכשרה מתאימה הכוללת:

  • הבנת ההבדל בין טיפול פסיכולוגי אונליין לטיפול בקליניקה
  • היכרות עם האתיקה של טיפול פסיכולוגי אונליין בארץ ובעולם
  • בקיאות במגבלות של טיפול פסיכולוגי אונליין ובמצבים בהם אין לקיימו
  • ידע טכנולוגי מספק לקיום שיחת וידאו באיכות הטובה ביותר
  • הבנה בסיסית באבטחת מידע

ניסיון בטיפול פסיכולוגי אונליין

הידע הקשור לטיפול פסיכולוגי אונליין הנו חשוב, אך הוא לא מספיק. בבואך לבחור פסיכולוג אונליין, רצוי לברר עם המטפל כמה ניסיון יש לו בסוג טיפול שכזה. כחלק מבירור זה ניתן לשאול:

  • האם המטפל התנסה בטיפולים פסיכולוגים ארוכי טווח בוידאו?
    מטפלים רבים מקבלים מעת לעת פנייה להתייעצות קצרה בוידאו. עם זאת, המיומנות הנדרשת לקיום טיפול פסיכולוגי אונליין לאורך זמן, היא מיומנות אחרת. לפיכך חשוב לבדוק עם הפסיכולוג אונליין אליו הנכם פונים, האם הוא בעל ניסיון עשיר בטיפול פסיכולוגי אונליין הנמשך לאורך זמן.
  • האם יש למטפל ניסיון בניהול מצבי משבר בוידאו?
    * שאלה זו חשובה במיוחד לאור מצבים שחוזרים על עצמם בהם מטפלים מתחילים לקיים טיפול פסיכולוגי בוידאו אך במידה וקיים משבר בחיי המטופל, הם מרגישים ש"זה כבר לא טיפול לוידאו" ומפסיקים את הטיפול. אלו כמובן מצבים בהם המטופל אשר נמצא במשבר אישי ונפשי, ננטש על ידי המטפל שלו בדיוק ברגע בו הוא זקוק לכך. לתפיסתי האישית זה צעד מאד בעייתי ולא טיפולי, אך למעשה, זו גם ההנחייה הקיימת בקוד האתי של הפסיכולוגים משנת 2017 לגבי טיפול פסיכולוג אונליין:
    "סעיף 10.5 הפסקת התערבות פסיכולוגית באמצעים מרחוק
    אם נוצרות נסיבות שבהן אי אפשר להמשיך לערוך התערבות פסיכולוגית מרחוק תוך קיום כללי האתיקה והחוק, יחדל הפסיכולוג מהתערבות זו."
    אי לכך, יש חשיבות רבה לבירור מעמיק עם הפסיכולוג לפני תחילת הטיפול הפסיכולוגי אונליין, האם הוא מנוסה בהחזקת מצבים שונים שיכולים להתפתח בתוך טיפול פסיכולוגי בוידאו, ולהמשיך את הטיפול בכל זאת.
  • האם ניסיונו האישי הראה שהטיפולים הפסיכולוגים בוידאו יעילים באותה מידה כמו הטיפולים בקליניקה?
    לכל מטפל ישנה תחושה לגבי איכות הטיפולים שלו במצבים שונים. חשוב לברר האם המטפל שלכם על בסיס ניסיונו, מאמין ביכולתו לסייע באמצעות הוידאו בדיוק כפי שמסייע בקליניקה. אנו יודעים היום שישנם מטפלים שהמדיום של הוידאו יותר מתאים להם וכאלה שפחות, וחשוב לבחור במטפל שהחוויה שלו ושל מטופלים לגבי הטיפול אונליין היא חוויה מוצלחת.

 קשר עם אנשי מקצוע נוספים הנותנים טיפול נפשי אונליין

לעיתים אנו זקוקים כחלק מהתהליך הטיפולי שלנו, לליווי משלים של אנשי מקצוע נוספים כגון פסיכיאטר, מטפל זוגי, מדריך הורים וכו'. פעמים רבות בתוך טיפול אונליין מוצא עצמו המטפל ללא יכולת לעבוד בשיתוף פעולה מקצועי עם אנשי מקצוע מתחומים משיקים בשל חוסר היכרות עם מטפלים מתאימים. לפיכך, אני ממליצה לברר עם המטפל אליו אתם פונים האם הוא מקיים קשר עם אנשי מקצוע נוספים העובדים אונליין בעת הצורך.

אנו מקווים שהצלחנו לשפוך אור על נושא הטיפול הפסיכולוגי אונליין. בכל שאלה או התלבטות הן כמטופל והן כמטפל ניתן לפנות אלינו בשמחה.