מחשבה יוצרת מציאות

גם ברילוקיישן מחשבה יוצרת מציאות

מה אתה חושב כשאתה קם בבוקר?

בשנים האחרונות שמענו רבות את האימרה: "מחשבה יוצרת מציאות".  גישות רבות מתייחסות לרעיון זה. ארצה לתת לכם טעימה לאופן שבו הפסיכולוגיה הקוגניטיבית התנהגותית רואה את השפעת המחשבות שלנו על הרגשות והמעשים שלנו.

כל אדם חושב בממוצע כ 40,000 מחשבות ביום. רובן מתהוות מבלי שנעצור לחשוב עליהן ולסקור את השפעתן עלינו.

נתחיל בניסוי (שלוקח כ- 20 שניות)

– אני מזמינה אותך למנות 5 מילים הקשורות לפחד וכאב ולחשוב על אדם/ זיכרון/סיפור המתקשר לך עם כל מילה.

-סיימת? מה מצב הרוח שלך כעת? מה התחושה בגוף?

– אני מזמינה אותך למנות 5 מילים נעימות ומשמחות הקשורות לכייף ורוגע, ולחשוב על אדם/ זיכרון/סיפור המתקשר לך עם כל מילה.

-סיימת? מה מצב הרוח שלך כעת? מה התחושה בגוף?

וודאי הבחנת שההשפעה החיובית והמרגיעה של מילים המתקשרות לנו עם זיכרונות נעימים היא מידית,  וכך גם השפעת המילים והזיכרונות הקשים.

המילים והמחשבות שצצו בראשכם ב"ניסוי" שערכנו כרגע, היו מחשבות מנוגדות בטיבן ובהשפעתן עליכם. אני מניחה שתסכימו איתי שלא הייתה משמעות מיוחדת לכך שחשבתם אותן בדקות האחרונות. פשוט נעניתם להזמנה שלי לחשוב עליהן. בדומה לכך, הפסיכולוגיה הקוגניטיבית התנהגותית מחזיקה בדעה שעצם העובדה שאנו חושבים מחשבה מסויימת אינה מעידה על נכונותה או על חשיבותה. גישה זו מזמינה אותנו לבחון את אמיתות המחשבה האוטומטית שצצה במוחנו, מה יעילותה עבורנו, מה אנו מרגישים בעקבותיה, האם היא תורמת לנו, מה המחיר שאנו משלמים על כך שאנו חושבים אותה והאם "משתלם" לנו להמשיך להחזיק בה.

Oil-Seed-Rape-300x200

נתבונן במעגל קסמים פשוט ועוצמתי של השפעה הדדית בין 3 גורמים בחיינו: מחשבות, רגשות והתנהגות.

                                                                     מחשבות                 רגשות

                                                                                  התנהגות

 כאשר אנו חשים סבל וכאב, קשה לנו להאמין שהמחשבות וההתנהגויות שלנו הם שגרמו לכאב הנפשי, אך קרוב לוודאי שכך הדבר. נקח לדוגמא אשה שחושבת שאינה אטרקטיבית בעיני סביבתה. כאשר תגיע למקום עבודה חדש, סביר שתפרש אירועים רבים דרך מחשבות מסוג זה: "אף אחד לא הזמין אותי לאכול איתו צהריים כי אני נראית רע". מחשבה זו תוביל לרגשות של כאב, תסכול, עצב ובושה. רגשות אלה יובילו להתנהגות מסתגרת, נמנעת ולא יוזמת: היא תמנע מלהציג את עצמה בפני העובדים, תראה קודרת ולא תנסה להצטרף לקבוצת חברים בארוחת הצהריים. התנהגות זו תחזק אצלה מחשבות שליליות כלפי עצמה כגון: "אני פחדנית וחסרת בטחון" ואלו ישפיעו שוב לרעה על הרגש ועל ההתנהגות.

מעגלים אלה מתרחשים בחיינו בכל רגע ורגע. את הרגשות אמנם אין לנו איך לשנות באופן ישיר, אך את המחשבות וההתנהגות בהחלט ניתן לשנות, וכיוון שזהו מעגל קסמים בו כל גורם משפיע על השניים האחרים- די לנו בשינוי המחשבה או ההתנהגות כדי לשנות בסופו של דבר את ההרגשה שמציקה לנו.

נשמע פשוט? כן ולא. הרעיון פשוט, אך היישום מורכב יותר ודורש ראשית להבין יותר לעומק את הרעיון הזה והיווכח בהשפעתו על חייך ושנית לרכוש כלים ולהתאמן על שינוי החשיבה וההתנהגות.

בטיפול קוגניטיבי התנהגותי ׂ(CBT), מאתרים את סוג המחשבות האופייניות לכל אדם וכיצד מחשבות אלה משפיעות על מטרותיו, מצב הרוח שלו ואיכות חייו. בעבודה משותפת ובאמצעות תהליכים עקביים, לומדים לבחון את הנחות היסוד הללו ואת המחשבות האוטומטיות שהן מייצרות, ומוצאים דרך נכונה יותר לחשוב על הדברים מבפנים. התהליך לרוב ממוקד ומהיר ובעל תוצאות מיידיות על איכות החיים.

למען הסר ספק: לא מדובר כאן ב"פסיכולוגיה חיובית" או ב"תחשוב טוב יהיה טוב". מדובר בדרך המזהה מקומות בהם החשיבה שלנו מוטה לרעה באופן שמכשיל אותנו, ועוזרת לאזן אותה למקום נייטרלי וריאלי.

אז… תחשבו על זה!

        פורסם לראשונה בתאריך 15.3.2013 בעיתון "שלום טורונטו".